NORWEGIAN SHOT SWEDES - en rubrik som mycket väl kunde ha funnits i nyhetsflödet häromdagen. Nä, det rör inte flygbolaget och det är inga svenskar i skottgluggen. Historien handlar om en norrman som konstruerat en kålrotskanon. Samma princip som potatiskanonen, misstänker polisen. Men mackapären exploderade, så norrmannen gjorde sig illa. Man ska inte leka med rotfruktsvapen.
Tacka vet jag ångsparken, förvisso riskabel även den, men det går bra i videon. Skickligt av föraren att hålla balansen.
Uppfinningsrikedom och oförvägenhet är en spännande kombination!
22 juni 2015
16 juni 2015
Ovanlig katapult
Om en pilot utsätts för högre belastning än 3G finns risk att medvetslöshet inträder. För att förhindra detta bär piloten en tryckdräkt som då blåses upp på ett sådant sätt att den utlöser katapultstolen. Redan efter några sekunder, vid nedfärd i fallskärm, återfår piloten på ett naturligt sätt medvetandet.
(Anm: Inlägget återger ett verkligt händelseförlopp, men betraktat ur ett djupt ironiskt perspektiv)
13 juni 2015
Megofon
Jag har nu tillhört Facebook-gemenskapen i ett par månader, och det mesta motsvarar mina förväntningar. Användarna beskriver i sina inlägg vad de håller på med, och dessa budskap framträder i nyhetsflödet hos vännerna. Spridningseffekten är multiplikativ, och somliga inlägg förökar sig även genom delning. Eftersom det till stor del handlar om att exponera sitt ego, skapar jag begreppet 'Megofon', dvs Facebook och andra sociala media fungerar som en förstärkare av ego-relaterade signaler. Betydelsen av en sådan funktion ska inte underskattas. Erinrar mig något jag såg på en stor ljusreklam för flera år sedan (beskrivet i blogginlägg 2009-01-24), budskapet var "Syns du inte finns du inte".
Om någon skulle påstå att Acta Catastrophica också är ett exempel på en megofon, så vill jag bara diskret påpeka att den är en slags elektronisk tidskrift (om än icke särskilt vetenskaplig).
12 juni 2015
Vanligt planfel
På den mycket informativa webbsajten The Aviation Herald redovisas varje dag de incidenter och olyckor som rapporteras inom kommersiell flygtrafik världen över. Det brukar röra sig om 5-10 incidenter per dag. En "vanligt" förekommande händelse är motorstörningar som tvingar piloterna att stänga ner en av motorerna, något som oftast är helt odramatiskt. Men hur stor är sannolikheten för att två motorer, av tekniskt oberoende orsaker, lägger av?
Det genomförs ca 100.000 kommersiella flygningar varje dag. Antag att man på 1 av dessa får problem med en motor; då blir sannolikheten för dubbelt motorhaveri 1 på 10 miljarder flygningar, vilket är en fullkomligt försumbar storleksordning.
Då är det vanligare (om än extremt ovanligt) att ett totalt motorbortfall kan härledas till en gemensam grundorsak. Glidflygning med utslagna motorer behöver dock inte leda till katastrof; om detta vittnar händelserna i Gottröra, på Hudsonfloden och Gimlibasen. Bakomliggande omständighet var i de fallen isbildning, kanadagäss respektive soppatorsk.
04 juni 2015
Google/FB-reklam
Köpte en liten audiokabel på Den Stora Tillbehörsbutiken för några dar sedan. Veckan innan hade jag gjort några Googlesökningar, för att hitta lämplig produkt. Ganska omgående fick jag då på min Facebook-sida (ja, jag är faktiskt med där nu) reklam om bl a den produkten (och från den butik jag inriktat mig på). Men varför tar man inte bort annonsen när jag väl har köpt produkten? Jag betalar ju med mitt bankkort så det är väl ingen konst att koppla ihop de två informationerna...
01 juni 2015
Rädd fluga
Forskare har gjort ett experiment som tyder på att bananflugor kan känna rädsla, alltså inte bara uppvisa instinktiva flyktbeteenden vid uppfattad fara. Inget konstigt med det, tycker jag. "Djur har också mänskors känslor, djuren är ju också mänskor" som det så klokt uttryckts i serien Fablernas Värld.
Det lustiga i artikeln om flugorna var själva bildtexten: "Bananflugan på bilden deltog inte i undersökningen." Jag tycker det är fint att man påpekar detta förhållande, så att den avbildade flugan inte ska behöva känna sig utpekad.