Någon som läste inlägget om uppochnerflygande trafikplan (2014-08-30) kanske
undrar vart den traditionella styrspaken/ratten tagit vägen - jo den har
faktiskt på flera flygplanstyper (framförallt Airbus-maskiner) ersatts av en
joystick som sitter vid sidan av respektive pilot. Spaken ser precis ut som den
vi har när vi leker med flight simulator hemma på PC:n.
Jag anser att det finns flera allvarliga nackdelar med en sådan lösning. Här
är den kanske viktigaste:
- De gamla spakarna var mekaniskt hopkopplade (ett slags dubbelkommando), så
den ena piloten hade hela tiden full koll på vad den andre piloten gjorde för
roderutslag, när man flög manuellt alltså. En bidragande orsak till Air
France 447-kraschen kan möjligen ha varit att det inte var uppenbart för den ena
piloten vilka (högst olämpliga) roderkorrigeringar som den andra piloten
vidtog.
Kaptenens styrspak sitter alltså till vänster på sidopanelen. Undrar om alla
flygkaptener är vänsterhänta...
Här är en fin film från inflygning till San Fransisco, med just en sån här
joystickförsedd flygmaskin. Lägg särskilt märke till kaptenens hantering av
styrspaken i landningens slutskede (tid 7:30 in i videon). Det gäller att vara
både lätt och precis på handen (alltså inte darra på manschetten) när man ska ta
ner 400 ton flygplan lite elegant på marken.