25 februari 2015
Frihet
Ack, detta frihetsälskande folk. Du gamla du fria. Friheten är befäst på nationell nivå. Friheten att slippa ta hänsyn till andra. Frihet från ansvar och skuldkänslor. Frihet att väsnas, bråka och provocera. Friheten att publikt uttrycka sådant som andra mår dåligt av, friheten att tänja gränserna till det allra yttersta. Friheten att titta på vidriga, makabra bilder och videoklipp på internet. Friheten att förolämpa och förtala andra människor i "sociala" media. Friheten att bete sig omänskligt, helt enkelt. Individualismens "seger" över solidaritet, empati och hänsynstagande. Grattis, alla.
22 februari 2015
Vad är satir?
Uttrycksformen 'satir' kan, i likhet med yttrandefrihet som sådan, knappast vara ett självändamål. Man kan ibland få uppfattningen att bara ett visst alster etiketterats som satir så åtnjuter det "konstnärlig immunitet" (se blogginlägg 2013-11-15). Det kan finnas skäl att analysera vad som utmärker bra satir. Här är ett försök:
- Satirikern, måltavlan och läsarna bör befinna sig inom en och samma "kulturkrets", så att man har någorlunda likartade referensramar.
- Satiren ska vara riktad uppåt i samhällets hierarkier, och är därmed ett medel för "den lilla människan" att kritisera de etablerade makthavarna. Att gissla egenheter hos framträdande politiker är legio.
- Man måste förmedla ett budskap, ha ett tydligt syfte med satiren. Att använda satiren som täckmantel för att bara vara oförskämd ter sig mindre motiverat.
- Humor är en viktig ingrediens. Synen på vad som är bra humor varierar naturligtvis, men sådant som ren skadeglädje ligger rimligtvis utanför konceptramen.
- Satiren ska vara intelligent utformad, skarpsynt, elegant och träffa mitt i prick.
- Karikering, hån och förlöjligande utgör basala beståndsdelar. Gränsen mot förtal eller förolämpning (ärekränkningsbrott) kan dock ligga snubblande nära. Ren lyteskomik är förhoppningsvis bannlyst. Det gäller alltså för satirikern att vara lagom elak.
- Den som producerar satir har ett ansvar för konsekvenserna. Motiven för publicering bör vägas mot riskerna. Yttrandefrihet är en mänsklig rättighet; därmed inte sagt att den är ett självändamål. Frihet måste alltid utövas med omdöme och hänsyn.
Min sammanfattande bedömning är att satirikerns uppgift kan ses som en grannlaga balansakt, på spetsen av en vässad blyertspenna, om man så vill.
- Satirikern, måltavlan och läsarna bör befinna sig inom en och samma "kulturkrets", så att man har någorlunda likartade referensramar.
- Satiren ska vara riktad uppåt i samhällets hierarkier, och är därmed ett medel för "den lilla människan" att kritisera de etablerade makthavarna. Att gissla egenheter hos framträdande politiker är legio.
- Man måste förmedla ett budskap, ha ett tydligt syfte med satiren. Att använda satiren som täckmantel för att bara vara oförskämd ter sig mindre motiverat.
- Humor är en viktig ingrediens. Synen på vad som är bra humor varierar naturligtvis, men sådant som ren skadeglädje ligger rimligtvis utanför konceptramen.
- Satiren ska vara intelligent utformad, skarpsynt, elegant och träffa mitt i prick.
- Karikering, hån och förlöjligande utgör basala beståndsdelar. Gränsen mot förtal eller förolämpning (ärekränkningsbrott) kan dock ligga snubblande nära. Ren lyteskomik är förhoppningsvis bannlyst. Det gäller alltså för satirikern att vara lagom elak.
- Den som producerar satir har ett ansvar för konsekvenserna. Motiven för publicering bör vägas mot riskerna. Yttrandefrihet är en mänsklig rättighet; därmed inte sagt att den är ett självändamål. Frihet måste alltid utövas med omdöme och hänsyn.
Min sammanfattande bedömning är att satirikerns uppgift kan ses som en grannlaga balansakt, på spetsen av en vässad blyertspenna, om man så vill.
21 februari 2015
Stall på hög höjd
Alltför många trafikflygare verkar inte vara förtrogna med hävning av stall på marschhöjd. Förvånansvärt, med tanke på hur lätt en dylik situation kan inträffa, rent aerodynamiskt. Redan tidigt i utbildningen till segelflygare tränar man systematiskt den typen av manövrer. Några timmars segelflygträning borde kanske ingå i all pilotutbildning. Som bonuseffekt får piloterna samtidigt öva sig i flygning utan hjälp av motor, vilket är bra att kunna om trafikplanets jetmotorer slås ut.
Kan vara på sin plats att påminna om några gamla inlägg:
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)