Mobil-appar är nog den största förbannelse som drabbat mänskligheten i modern tid, ur integritetssynpunkt. Ett mer effektivt globalt övervakningssystem finns inte. Det förvånar mig att inte särskilt många av de drygt 3 miljarder användarna av nätgiganternas tjänster tycks reagera, i vart fall inte så att det märks. Måhända skulle det krävas ett engagemang i paritet med klimatpanikens dimension för att något ska hända.
Den som eventuellt betraktar mina farhågor som överdrivna, kan ju läsa artikeln "Are you ready? Here is all the data Facebook and Google have on you" av Dylan Curran i The Guardian 2018-03-30. Bakgrunden är att man kan begära ut en kopia av alla data som Google (resp Facebook) lagrat om en. Artikelförfattaren fick ta emot en fil på 5.5 GB från Google, motsvarande ca 3 miljoner A4-sidor.
Hur många som läst Guardian-artikeln vet jag inte. Knappast alla de 3 miljarder android-användarna; kanske inte ens en tiondels promille av dem. Jag tycker mig kunna urskilja ett antal orsaker till avsaknaden av engagemang i denna fråga:
- Naivitet, godtrogenhet.
- Man vill inte veta.
- Man vet, förstår implikationerna, men bryr sig ändå inte på det rent personliga planet.
- I den mån man anar hur det ligger till, så sätter man sig över detta. Fåfänga och bekvämlighet väger tyngre.
- Man kan inte föreställa sig att det skulle kunna vara så som jag beskriver.
- Fokusering på nuet - inga konsekvensanalyser avseende risk för framtida missbruk av insamlade data.
- Eftersom man inte uppfattar sig som någon med onda avsikter, så tycker man sig inte ha något att frukta.
- Man utgår ifrån att i den mån någon obehörig fysisk person tar del av det insamlade materialet, så kommer den personen att förbli anonym i förhållande till användaren. Det vore nog en annan sak om det var ens granne, eller partner.
- Man irriteras på principiella grunder, men finner det utsiktslöst att åstadkomma någon förändring.
Men merparten användare kanske faktiskt uppskattar Googles "hjälpsamhet". Det intrycket kan man i alla fall få när man läser recensioner, användarforum eller artiklar i vissa datatidskrifter. Där uttrycker man snarare sin irritation över att systemen blivit "segare", att röstassistenten inte fattar vad man menar etc etc. Inte en tanke på integritetsproblematiken. Aningslösa teknikfantaster, en lika tacksam målgrupp som de socialt nyfikna tillika fåfänga Facebook-användarna.
Eller är det kanske som med tobaksbruk - rökning av den enskilda cigaretten orsakar inte några omedelbara cancersmärtor - den eventuella effekten kommer decennier senare. Ungefär som med 'likes' på Facebook - en enskild statusuppdatering eller ett oförsiktigt tryck på gilla-knappen medför inte några omedelbara obehag - men om någon obehörig i framtiden missbrukar alla aggregerade uppgifter kan det bli jobbigt. Men det är då det.
Det kasseras omkring 1 miljard mobiler varje år. Den enklaste åtgärden för att komma tillrätta med den integritetskränkande övervakningstyrannin vore om alla de som slänger sin gamla mobil lät bli att skaffa en ny.
30 juni 2020
02 juni 2020
Befogade behörigheter
Alla viktiga tekniska funktioner i dagens bilar styrs och övervakas av en eller flera datorer. Bränsleinsprutning, tändning, varvtalsreglering etc styrs elektroniskt. Helt naturligt, och jag skulle aldrig komma på tanken att ifrågasätta datorpogrammens rätt att avläsa sensorer och styra olika reglersystem, hydraulik och sådant.
Men antag att man skulle få en främmande app, från t ex Google Play Store, nedladdad till bilens datorer. Jag skulle inte bli förvånad om den appen vill få tillgång till exempelvis:
- throttle position
- oxygen sensor
- run time since engine start
- absolute load value
- fuel injection timing
- vapor pressure
- exhaust gas temperature
Det finns hundratals spännande data för en sådan tänkt app att plocka fram, och förändra. Jamen det där måste väl ändå vara helt irrelevant för en sådan, hypotetisk app, från "Google-butiken"? Mja, ta en titt på listan i blogginlägget 2020-05-09 så kan vi diskutera saken.
Till yttermera visso planerar flera stora biltillverkare att integrera Googles Android Automotive operativsystem i nya bilar, som del av det man brukar kalla infotainment-systemet. Då blir det möjligt att ladda ner alla dessa evärdliga appar precis som om bilen var en android-mobil. Bäva månde de bilburna integritetshaveristerna, inför en sådan utveckling.
Föreställ dig situationen när du första gången ska starta din nyinköpta högteknologiska bil; och det första du måste göra, för att överhuvudtaget kunna starta motorn, är att godkänna Googles användarvillkor (jfr blogginlägg 2020-04-11).
Men antag att man skulle få en främmande app, från t ex Google Play Store, nedladdad till bilens datorer. Jag skulle inte bli förvånad om den appen vill få tillgång till exempelvis:
- throttle position
- oxygen sensor
- run time since engine start
- absolute load value
- fuel injection timing
- vapor pressure
- exhaust gas temperature
Det finns hundratals spännande data för en sådan tänkt app att plocka fram, och förändra. Jamen det där måste väl ändå vara helt irrelevant för en sådan, hypotetisk app, från "Google-butiken"? Mja, ta en titt på listan i blogginlägget 2020-05-09 så kan vi diskutera saken.
Till yttermera visso planerar flera stora biltillverkare att integrera Googles Android Automotive operativsystem i nya bilar, som del av det man brukar kalla infotainment-systemet. Då blir det möjligt att ladda ner alla dessa evärdliga appar precis som om bilen var en android-mobil. Bäva månde de bilburna integritetshaveristerna, inför en sådan utveckling.
Föreställ dig situationen när du första gången ska starta din nyinköpta högteknologiska bil; och det första du måste göra, för att överhuvudtaget kunna starta motorn, är att godkänna Googles användarvillkor (jfr blogginlägg 2020-04-11).
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)