20 maj 2015

iTune out


Jag kände mig tvingad att skapa ett iTunes/Apple ID när jag skaffade min första (och sista) iPhone för något år sedan. När jag nu övergår till Android-världen tänkte jag avsluta mitt Apple-konto. Verkar vara omöjligt. Erinrar mig blogginlägget Google forever (2009-01-26), som handlade om Google's eviga rättigheter. Men ett i stort sett oanvänt Apple-konto??

För mycket länge sedan fick jag ett brev från en bank där jag hade ett sparkonto. Banken upplyste mig om att jag inte hade rört kontot på flera år, och att de därför(?) tänkte avsluta det. Och om jag inte infann mig på kontoret inom en månad så tänkte banken behålla pengarna för egen del. Sett i ljuset (mörkret) av dagens nollränta ter sig den åtgärden historiskt begriplig - förr i tiden betalade ju banken ut en massa räntepengar till spararna.

Sannolikt framgår det av Apples användarvillkor att man inte kan bli av med sitt Apple-konto. Ja ja, det är skillnad på äpplen och päron.