11 mars 2016

Inte hendag


Allt är inte vad det synes vara, till exempel kvinnokön, något som jag bittert fick erfara när jag i veckan, på internationella kvinnodagen, diskret försökte visa min sympati för det kämpande könet. "Offret" tillbakavisade min hälsning såsom inadekvat, eftersom hen uppgav sig tillhöra den icke-binära genustypen. För sent erinrade jag mig något jag läst tidigare, om 'inkluderande bemötande baserat på ett normkritiskt perspektiv', en inriktning vars budskap jag tolkat som att föreställningen att det bara finns två kön (kvinna/man) utgör en förlegad social norm, och att man i sitt bemötande av andra människor inte ska utgå ifrån att det är en (renodlad) man eller kvinna som man möter. Men som sagt, detta hade jag tillfälligt glömt.

Tänker fortsättningsvis endast uppmärksamma sådant som Kanelbullens dag. Borde vara möjligt att mumsa i sig en bulle då, utan att behöva fundera på huruvida bullen möjligen uppfattar sig som delvis vaniljbulle. Därmed inget ont sagt om vaniljbullar. Heller.