04 oktober 2019

Klimatagnostiker

I den polariserade debatten om klimatfrågorna har det utbildats två tydliga läger - på den ena sidan står 'alarmister/troende' och på den andra 'förnekare/skeptiker'. Ett relativt nytt uttryck har dykt upp: Klimatpopulist. Med detta skulle man alltså avse de stora skaror människor som tror sig veta bäst "även" om deras uppfattning tillkommit genom en form av masshysteri, orkestrerad av mäktiga influencers. Alltfler börjar också associera klimatpaniken med nån slags pseudoreligiös rörelse. Just denna senare iakttagelse får mig att lansera ett uttryck för de individer som tar avstånd från alarmister/troende/klimatpopulister. Mitt förslag är KLIMATAGNOSTIKER. Jag räknar mig själv till den gruppen; jag menar att vi ännu inte har tillräcklig kunskap (a gnosis) om klimatet. Den klassiska användningen av 'agnostiker' brukar avse den mer avgränsade betydelsen att man inte kan veta nånting om en eventuell guds existens. Men även med den uttydningen är ju uttrycket klimatagnostiker väl valt, med tanke på det religiösa elementet i klimatalarmismen.