04 september 2020

Läsa-mail-ordning

Antag att jag fått ett antal nya (hittills olästa) mail av en god vän eller kollega, under de senaste dagarna. Det färskaste mailet ligger överst i mailkorgen, och innehållet i mailen kan vara av blandad art. I vilken ordning bör jag lämpligen läsa dessa mail?


Alt 1: Börja med det senast inkomna: Fördelen är att jag snabbt fångar upp avsändarens mest aktuella synpunkter; hen kanske också vidareutvecklat sina tidigare resonemang i en viss fråga. Nackdelen är att jag missar tidsföljden i personens tänkande.


Alt 2: Börja med det tidigast inkomna: Logiken och tidsskeendena i avsändarens värld blir tydliga, vilket underlättar tolkningen för mig som mottagare.


För egen del tillämpar jag oftast Alt 2 - efter att snabbt ha scannat av allt nyinkommet, för att bedöma om något visst mail verkar vara av mer brådskande art.