Jag har i några tidigare blogginlägg (t ex 2009-03-30) uttryckt mina farhågor
för konsekvenserna av det massiva bruket av datorer i dagens trafikflygplan.
I den supermoderna jumbon Airbus A380 sitter det en slags laptop framför piloten
(piloterna) på den plats där man normalt förväntar sig en rejäl styrspak/ratt.
På instrumentpanelerna finns ett tiotal LCD-skärmar, fullproppade med
information om vad datorerna (och därmed flygplanet) har för sig.
Jag erinrar mig en incident där ett japanskt trafikflygplan plötsligt gick
över i ryggläge och därefter störtdök ett par tusen meter (dessbättre från en
betryggande marschhöjd). Förklaringen var trivial: Andrepiloten skulle öppna
cockpitdörrens lås för att släppa in kaptenen som tillfälligt varit ute i
kabinen. Knappen för det elmanövrerade låset är placerad på
mittkonsolen alldeles nära reglaget för sidorodrets trimfunktion. Andrepiloten
förväxlade reglagen och initierade därmed ett relativt stort och plötsligt
sidroderutslag. Och i ett sådant fall kan lite av varje hända, rent
aerodynamiskt. Här är en rekonstruktion av händelseförloppet.
Nu till min poäng: Om det ändå bara är datorer som i praktiken flyger planet,
så borde datorn varnat piloten med en dialogruta på huvuddisplayen: "Vill du
verkligen flyga uppochner?" och så kan piloten klicka på 'Nej'. En sådan varning
är särskilt motiverad om datorn uppfattar det begärda trimroderutslaget som
osannolikt stort.