När jag lärde mig flyga på 1970-talet överfördes styrspakens och pedalernas
rörelser till rodren med hjälp av stålvajrar. Bara några år därefter fick jag
höra talas om begreppet fly-by-wire. Fyndigt, tyckte jag då, och tänkte
naturligtvis på stålvajrarna i segelflygplanet. Men så var det faktiskt inte
menat. Med fly-by-wire avses den teknologi där pilotens styrkommandon överförs
till rodren med hjälp av signaler i elektriska kablar. Ja ja, det är
ju också en form av 'wires'.
Stålvajrar och liknande förekommer faktiskt också i flera andra flygrelaterade sammanhang:
- Vinschstart av segelflygplan. En lång stålvajer som fästs i planet lindas snabbt upp på en lintrumma, och drar därmed upp segelflygplanet i luften.
- Linflygning av modellplan. "Piloten" håller i två tunna vajrar (linor), och flygplanet flyger i cirklar runt personen.
- Gammalmodig styrning av robotar där styrimpulserna överförs som elektriska signaler i en lång "wire" mellan avskjutningsramp och missil.
Så att uttrycket fly-by-wire enbart avser en av de fem nämnda teoretiskt tänkbara företeelserna, ja det får man väl bara lära sig att acceptera.
Stålvajrar och liknande förekommer faktiskt också i flera andra flygrelaterade sammanhang:
- Vinschstart av segelflygplan. En lång stålvajer som fästs i planet lindas snabbt upp på en lintrumma, och drar därmed upp segelflygplanet i luften.
- Linflygning av modellplan. "Piloten" håller i två tunna vajrar (linor), och flygplanet flyger i cirklar runt personen.
- Gammalmodig styrning av robotar där styrimpulserna överförs som elektriska signaler i en lång "wire" mellan avskjutningsramp och missil.
Så att uttrycket fly-by-wire enbart avser en av de fem nämnda teoretiskt tänkbara företeelserna, ja det får man väl bara lära sig att acceptera.