29 november 2014

Nya leksaker

När jag var liten lekte man med Meccano, plåtbitar med hål i, som kunde fogas ihop med hjälp av skruvar och muttrar. Mina barn lekte med LEGO, plastbitar som trycks samman till diverse större föremål. Dagens ungdomar leker med DNA. Ja just det, DNA-bitar! Genetisk kod, som skapar nya livsformer. För några månader sedan startade den första biohacker-föreningen i Sverige. Se gärna mitt blogginlägg 2014-11-02, om Syntetisk biologi.

Det som förvånar mig är att "ingen" i samhället verkar reagera. Något som dock inte  förvånar mig är att människan är så himla klåfingrig; att man inte tycks förstå att vissa saker i tillvaron (naturen) bör man kanske inte ge sig på hur som helst. När DNA-molekylens funktion blev känd för ca 50 år sedan fick jag faktiskt uppfattningen att filosofer och andra kloka människor ansåg att det skulle vara etiskt oacceptabelt, ja t o m farligt, att manipulera livets kod. Efter att då ha funderat någon tid över detta kom jag tyvärr fram till profetian att nån kreativ forskare i framtiden kommer att skapa helt konstgjorda varelser, med hjälp av DNA-teknik. Snart är vi alltså där.