12 juni 2015

Vanligt planfel


På den mycket informativa webbsajten The Aviation Herald redovisas varje dag de incidenter och olyckor som rapporteras inom kommersiell flygtrafik världen över. Det brukar röra sig om 5-10 incidenter per dag. En "vanligt" förekommande händelse är motorstörningar som tvingar piloterna att stänga ner en av motorerna, något som oftast är helt odramatiskt. Men hur stor är sannolikheten för att två motorer, av tekniskt oberoende orsaker, lägger av?

Det genomförs ca 100.000 kommersiella flygningar varje dag. Antag att man på 1 av dessa får problem med en motor; då blir sannolikheten för dubbelt motorhaveri 1 på 10 miljarder flygningar, vilket är en fullkomligt försumbar storleksordning.

Då är det vanligare (om än extremt ovanligt) att ett totalt motorbortfall kan härledas till en gemensam grundorsak. Glidflygning med utslagna motorer behöver dock inte leda till katastrof; om detta vittnar händelserna i Gottröra, på Hudsonfloden och Gimlibasen. Bakomliggande omständighet var i de fallen isbildning, kanadagäss respektive soppatorsk.