12 september 2014

Cyklistkompetens

Redan i början av 1970-talet skrev jag mitt första debattinlägg beträffande den tilltagande laglösheten bland storstadens cyklister. Idag är det många som klagar på cyklisterna, men för egen del har jag slappnat av i den frågan - jag koncentrerar mig mest på förekomsten av idioter i biltrafiken. Ett intressant antagande som framhållits av cyklisthatarna, är att många cyklister inte har körkort för bil, och därmed kan förmodas vara okunniga om gällande trafikregler. Argumentet tillbakavisas av cykelförespråkarna som tagit reda på att mellan 85-90% av cyklisterna faktiskt innehar körkort för bil. Och det låter väl som en betryggande stor andel, eller...? Nja. Det finns beräkningar som visar att det finns ca 100.000 cyklister i Stockholm. Då betyder dessa uppgifter att 10.000-15.000 av cyklisterna saknar  körkort. Och det är ju ganska många människor, ungefär som befolkningen i en liten svensk stad. Dessbättre är det inte särskilt många bilförare i Stockholm som inte tagit körkort. Men skulle det röra sig om flera tusen så tror jag det skulle väcka en viss uppståndelse.

Nu är det ju så att Trafikförordningen i tillämpliga delar gäller även cyklister. Och i princip är alla medborgare skyldiga att känna till de lagar som man kan beröras av. Skillnaden mellan cyklister och bilister i just det avseendet är att bilisterna har genomgått formell prövning avseende sina trafikkunskaper medan detta inte gäller cyklister. Idén med ett slags cykelkörkort har hörts i debatten, men har väl aldrig riktigt slagit igenom....

Det sker ganska många olyckor inom cykeltrafiken. Av antalet singelolyckor med svåra personskador så sker var tionde i samband med på- eller avstigning av cykeln. Jag erinrar mig ett uttalande av en trafiksäkerhetsforskare för några år sedan: "Cykeln är ett komplicerat fordon som vi aldrig helt kommer att kunna behärska". Så sant, inte ens när den står stilla...