10 september 2014

Födelsedagshälsning

Jag blev för en tid sedan uppvaktad på min födelsedag genom ett glatt, och till synes ”personligt”, mail från en stor nätbutik, där jag tidigare gjort några inköp. Möjligtvis har jag matat in mina födelsedata i deras register (men glömt att det skett) eller så har de plockat fram uppgifterna på något annat sätt, kanske via birthday.se, ty jag har inte uppgett något kontokortsnummer (om det nu hade hjälpt dem), men postadressen har de ju. Hursomhelst måste det vara en delikat avvägning som nätbutiken gör. På plussidan står att jag blir glad över uppmärksamheten på min bemärkelsedag, samt att de naturligtvis ger mig en rabattkod (värd 50 kr). På minussidan borde finnas medvetenheten om folks irritation över att fler och fler företag och myndigheter vet ”allt” om en. För egen del har jag med tiden intagit ett lätt resignerat förhållningssätt till NSA och allt sådant – jag accepterar att den personliga integriteten är urholkad.