05 augusti 2020

Facebooks Vänförslag

Jag försöker lista ut kriterierna för Facebooks s k Vänförslag ("Personer du kanske känner"). Tidigare baserades dessa regelmässigt på förekomsten av "Gemensamma vänner", men sedan en tid tillbaka får jag mängder av vänförslag som måste utgå från andra typer av (förmodade) kopplingar. Här är två exempel jag försökt "utreda":


I det första fallet rörde det sig om en person som jag känner mycket väl, men där det inte finns några uppenbara kopplingar, vare sig intressemässigt eller vilka facebookgrupper vi deltar i. Jag kom fram till följande: Personen ifråga har facebook-appen i sin mobil, och förstås även en telefonbok, där mitt mobilnummer finns med. Sannolikt har Facebook-appen scannat telefonboken, sedan sökt på mitt mobilnummer, hittat min bostadsadress, därefter enkelt fått fram mina födelsedata (6 siffror), och därigenom hittat min facebook-profil. Observera att jag inte har uppgett mitt mobilnummer i facebook-sammanhang; jag har heller inte facebook-appen i min mobil.
I det andra fallet verkar vänförslaget vara en person som är FB-vän till en person som är med i samma FB-grupp som jag, men denne sistnämnde har jag ingen egen FB-relation till.


Rent allmänt kan man också ha följande hypoteser:
- Kan det vara så att vissa (för mig okända) personer som hemskt gärna vill bli min FB-vän, men som drar sig för att skicka en formell s k Vänförfrågan, istället hittat en mekanism som gör att de dyker upp i listan med Vänförslag?
- Ovanstående kunde också vara en grund för rena spam. Sådant dyker ju upp ibland även bland Vänförfrågningar.
- Misstankar lär finnas att facebook-appen loggar platsuppgifter, och försöker koppla ihop personer som varit på samma plats (t ex hos samma tandläkare).


Bara "på kul" skummar jag hela listan med vänförslag, totalt ca 200 namn. Av dessa är omkring hälften av arten "Gemensam vän". När jag tittar igenom de personförslag som inte baseras på förekomst av gemensamma vänner, så kan jag konstatera att Facebook  har fullständigt fel i sin förmodan att det rör sig om "Personer jag kanske känner". Jag känner faktiskt inte till en enda av dessa! Facebook borde alltså skapa en särskild rubrik för de vänförslag som inte är framsorterade på basis av gemensamma vänner: "Personer du säkert inte känner". Vad det nu kan vara för vits med det.