01 augusti 2020

Patientväggen

Jag har i blogginlägget 'Kundväggen' (2020-01-04) beskrivit svårigheterna att få direktkontakt med kvalificerad personal inom framförallt tjänstesektorn. Efter att ha hamnat i den s k vårdsvängen är jag benägen att införa ytterligare ett (snarlikt) begrepp: Patientväggen
Här är några exempel på hur en patientvägg kan vara uppbyggd:


1. Utgångspunkten är att det ska vara omöjligt att nå en läkare genom att ringa dennes direktnummer eller skicka epost. Man hänvisas istället till något slags talsvarssystem som registrerar den uppringandes telefonnummer och meddelar att man senare under dagen blir uppringd av någon sköterska på mottagningen.
2. I vissa fall kan man få beskedet att den aktuella läkaren ringer upp ett visst datum, dock ospecificerat när på dagen.


Det generella problemet med dessa två exempel är att man som patient tvingas ha beredskap att svara i telefonen varje ögonblick den aktuella dagen; man får oftast bara en chans och risken att man missar tillfället är avsevärd, eftersom telefonen bara ringer 10 sekunder, därefter tröttnar den uppringande och provar med nån annan patient. Man kanske måste ha en blåtand inmonterad i örat, så att man ständigt är uppkopplad?


När det efterlängtade samtalet äntligen kommer, så står det "Privat nummer" på mobilskärmen (möjligen ibland "Hemligt nummer"). Vid sådana tillfällen har jag, i alla fall förr i tiden, misstänkt att det rör sig om oseriösa telefonförsäljare. Eller Polisen. Nu har jag "lärt" mig att det kan vara från sjukvården, så då brukar jag svara. Senast jag gjorde det så var det nån bedragare som på dålig svenska sade sig stå vid porten för att leverera ett paket som jag (inte) beställt, och ville att jag skulle swisha 1070 kronor...
Faktiskt lite oklart varför sjukvården gömmer sig bakom hemliga nummer. Läkaren vill naturligtvis inte avslöja sitt mobilnummer, men hur "farligt" kan det vara att t ex storsjukhusets växelnummer syns på displayen?


Alternativet epost är uppenbarligen bannlyst inom sjukvårdssektorn; orsakerna anges på något diffusa grunder handla om patientsäkerhet (precis som i fallet med hemliga telefonnummer). Verkar inte som att det görs någon avvägning mellan integritetsproblematiken och de hälsorisker för patienten som kan vara förknippade med utebliven läkarkontakt.


Jag har full förståelse och respekt för att läkarna måste få möjlighet att arbeta koncentrerat och effektivt med sina patienter. Medicinsk omvårdnad fungerar ypperligt - bara man lyckas passera sådana flaskhalsar som rigida kommunikationsrutiner och överfulla akutmottagningar (gällde även innan pandemin). Problemen tycks väsentligen vara av administrativ/organisatorisk, juridisk/byråkratisk, strukturell och resursmässig art.


Jag har dock upptäckt ett sätt att etablera textkommunikation med hälsovården: Genom att logga in med BankId på 1177 Vårdguidens e-tjänster så kan man utväxla meddelanden med de mottagningar som är anslutna till systemet. Denna tjänst är dock ingenting som aktivt "marknadsförs".
Samtliga affärsbanker tillämpar för övrigt ett liknande upplägg; det är fullständigt omöjligt att penetrera deras kundvägg - enda sättet är att ansluta sig till deras respektive internetbank (koder, dosor, BankId mm) och sedan kommunicera inne i deras system på liknande sätt som gäller i sjukvården.