17 maj 2020

Appen Kontakter

Tacka vet jag Windows 3.11, den sista version av Microsofts operativsystem där man som enkel användare ännu kunde förstå sig på den logiska strukturen, med entydiga sökvägar och bestämda platser för alla filer. Därefter har allting bara urartat, förlåt blivit mer "användarvänligt", med 'skrivbord', genvägar, Mina hit och Mina dit.
I och med dagens smartphones har det blivit närmast omöjligt att genomskåda hur allting är sammanvävt. Only Google knows how. Ett exempel:
Jag tänkte kopiera min kontaktbok från Samsung-mobilens minne, till SIM-kortet. Åtgärden kallas tydligen 'exportera', vilket i andra sammanhang betyder att man flyttar ett objekt från en plats till en annan. Vid export av t ex ett motorfordon lastas detta ombord på en båt och fraktas från tillverkarlandet till köparen. När man 'exporterar' en datafil från mobilens internminne så åker den både iväg och blir kvar. Sådant brukar jag benämna 'kopiera'.
I mina tidigare mobiler var 'Kontaktboken' en identifierbar entitet som gick att hantera direkt med kommandon inne i själva namnregistret. Men i min Samsung-mobil (årsmodell 2017) hanteras registret av en särskild Google-app, kallad Kontakter. Okej, men att exportera (flytta, kopiera) ett hundratal namn med tillhörande telefonnummer kan ju inte vara särskilt svårt. Men si det var precis vad det var. Mobilens programvara kunde inte "hitta" SIM-kortet. Visserligen hade jag mobilen i 'flygläge' och så hade jag nekat "Kontaktsboks-appen" några behörigheter som jag inte tyckte att den skulle behöva bara för att flytta några enkla kontaktuppgifter, exempelvis tillgång till Kamera, Kalender och Plats. Jag ger mig till slut, stänger av flygläget och tilldelar appen alla begärda behörigheter, eftersom jag var angelägen att få med mig alla mina kontaktuppgifter, via SIM-kortet till min nya mobil. Då uppenbarar sig en handfull nya kontakter, som integreras på det nya SIM-kortet. Det visade sig vara ett urval mailadresser som Google hittat i mitt gamla Gmailkonto. "Synkronisering", som det kallas.
I de stunder jag funderar över vilken organisation som de facto har världsherravälde, så blir det nog Google, som uppenbarligen "kontrollerar" 3 miljarder android-användares hela liv.