24 maj 2020

Obehöriga behörigheter

Jag har tidigare redovisat mina misstankar att appen Google Play-tjänster tar sig extrema friheter, inne i min mobil (blogginlägg 2020-05-09). Här är ett färskt exempel:


Appen FlightRadar24, som visar aktuella flygdata för alla kommersiella flygningar, begär endast ett fåtal behörigheter, så som Plats. Standardbilden är en karta centrerad vid användarens position, med alla aktuella flygplansrörelser inritade.


När jag en kväll ska spana in ett ovanligt flygplan uppe i luften så startar jag appen, men möts av en uppfordrande dialogruta från Google. (Observera att FlightRadar24 inte har nånting alls att göra med Google-konglomeratet). Google påstår att FlightRadar24 inte kommer att fungera om jag inte ger Google Play-tjänster tillgång till Kalender, Kamera, Mikrofon, Telefon, SMS och Lagring. Alla utom möjligtvis kamera är helt obefogade i det här sammanhanget. Jag uppmanas öppna Inställningar och genast ge Google dessa rättigheter, som vid närmare granskning visar sig överensstämma exakt med de behörigheter jag tidigare nekat appen Google Play-tjänster! Jag struntar i Googles anmaning och klickar istället på knappen "Avbryt", och befarar då att FlightRadar24 ska stängas ner - men se, det gjorde den inte alls - den fungerade precis som vanligt! Slutsats: Google chansade på att jag skulle gå på deras fula trick. Nästa gång jag startade FlightRadar24 så nöjde sig Google med att kräva behörighet till 'Telefon'. Okej, de backade i alla fall en bra bit. Men tyvärr är det ju så att appen Google Play-tjänster förfogar över ett antal behörigheter som användaren inte kan neka. Dessa, ett 60-tal, har gömts under delrubriken 'Övrigt' (jfr blogginlägget 2020-05-09, igen) och en del av dem ser riktigt "giftiga" ut. Så Google klarar nog sitt "uppdrag" trots att de inte fått sin vilja igenom via FlightRadar24-appen.


Samma visa, fast i något annan skepnad, dyker upp när jag öppnar Spotify för att spela några låtar i mobilen. "Spotify-appen kommer inte att fungera om du inte ger Google tillgång till följande ... (specificerade men irrelevanta) ... funktioner i mobilen." Även denna uppmaning avfärdar jag, och Spotify-appen öppnar och levererar sitt material utan problem. När jag senare stänger appen finns det en 'avisering' på mobilens hemskärm som påstår att "Spotify kräver att...osv". Lite fräckt att antyda att det är Spotify som "kräver" det som jag misstänker i själva verket var Googles egna intressen.