12 maj 2020

Invers karantän

Eftersom jag tillhör de s k riskgrupperna i Corona-sammanhang så håller jag mig hemma i största möjliga utsträckning. Men jag anser inte att jag därmed sitter i nån karantän. Det är ju inte jag som misstänks vara smittad och därmed behöver sättas i karantän - det är ju i samhället utanför mitt isolat som smittan härjar.
Det vore alltså mer relevant att betrakta det omgivande samhället som den verkliga karantänen. Min isolerade belägenhet borde snarare benämnas som en "Invers karantän", dvs en omvänd karantän. Eller kanske ett "Antivirus-isolat".
Rent etymologiskt kommer ordet 'karantän' från italienskans 'quaranta giorni' som betyder 'fyrtiodagars-period'. Även ur den synpunkten är 'karantän' ett missvisande begrepp, eftersom isoleringen av riskgrupperna kan förväntas pågå i ca 400 dagar, en "quattrocentin" alltså.